Saturday, March 14, 2009

AL-MU'TAZILAH

al-Ka’abiah, al-Jubba’iah, al-Haitiah

al-Ka’abiah
Mereka ialah pengikut Abu al-Qasim Abdullah bin Ahmad bin Mahmud al-Balqi yang dikenali dengan al-Ka’abi. Dia termasuk dalam kalangan ulamak terkenal di kalangan Muktazilah. Dia bertelingkah dengan Muktazilah Basrah dalam banyak perkara.

al-Jubba’iah atau al-Baihasiah
Mereka ialah pengikut Abu Ali Muhammad bin Abduk Wahab bin Salam al-Jubbai dan pengikut anaknya Abu Hasyim Abdul al-Salam bin Muhammad bin Abdul Wahab. Disebut al-Jubba’iah kerana disandarkan kepada Abu Ali al-Jubbai dan disebut dengan al-Baihasiah campuran kepada kedua-dua pemimpin tersebut.

al-Haitiah
Mereka adalah pengikut Ahmad bin Hait al-Kudri, seorang yang banyak membaca buku-buku falsafah dan terpengaruh dengannya.

Kuliyah Jumaat 27 April 2007
Dari Masjid Rusila, Marang, Terengganu


al-Jahiziah, al-Khiyatiah

al-Jahiziah
Mereka adalah pengikut Abu Uthman Amru bin Bahar bin Mahbub al-Jahiz. Seorang yang terkenal di kalangan Muktazilah dari segi ilmu, kepetahan bercakap dan kuat berpegang dengan ajaran Muktazilah sehingga dia dianggap sebagai jurucakap Muktazilah pada zamannya. Dia berusaha selama 80 tahun dan belajar dengan beberapa ulamak ahlu Sunnah antaranya al-Qadi Abu Yusuf, tetapi dia mengikut fahaman Muktazilah.

al-Khiyatiah
Mereka adalah pengikut Abu al-Husin Abdul Rahim bin Muhammad bin Usman bin Abu Amru al-Khaiyat. Dia termasuk di kalangan Muktazilah Baghdad. Golongan ini juga dikenali dengan nama al-Ma’dumiah kerana mereka menidakkan secara melampau akan sifat-sifat yang maujudat (baru). Dia termasuk dalam kalangan sarjana besr Muktazilah yang mengarang kitab, pakar dalam ilmu hadis dan fikah selain menghafal beberapa perkara dalam ajaran Ahli Sunnah.

Kuliyah Jumaat 20 April 2007
Dari Masjid Rusila, Marang, Terengganu


al-Thumamiah, al-Hisyamiah

al-Thumamiah
Pengikut Abu Man Thumamah bin al-Asras al-Numairi. Seorang yang sangat mengejar kemewahan dunia dan selalu berulang-alik ke istana sehingga berjaya mendekati Khalifah Harun ar-Rasyid dan menemaninya ke Mekah. Khalifah Harun ar-Rasyid bertindak ke atasnya apabila penyelewengannya terdedah. Namun, dia berjaya mempengaruhi al-Makmun yang bertukar menjadi pengikut Muktazilah. Kemudian, Thumamah dilantik menjadi seorang yang penting dalam kerajaannya sehingga lebih tinggi daripada kedudukan jemaah menteri.

al-Hisyamiah
Pengikut Hisyam bin Amru al-Futi. Dia sangat radikal dalam perkara qadar sehingga dia menafikan dan menyandarkan perbuatan itu kepada Allah. Walaupun dinyatakan sumber al-Quran, Khalifah al-Makmun menghormatinya. Dia hampir-hampir mahu berdiri apabila Hasyim datang mengunjunginya.

Kuliyah Jumaat 13 April 2007
Dari Masjid Rusila, Marang, Terengganu


al-Muammariah, al-Mirdariah

al-Muammariah
Mereka adalah pengikut Muammar bin Abbad al-Sulami yang dianggap oleh golongan Muktazilah sebagai salah seorang ulamak yang besar dan berpegang pada fahaman menafikan sifat-sifat dan menafikan qadar baik dan jahat.

al-Mirdariah
Pengikut Abu Musa Isa bin Shabiih atau digelar al-Mirda. Dia dianggap sebagai seorang yang penting dalam mazhab Muktazilah. Dia berjaya menyebarkan ajarannya di Baghdad kerana sifat warak, zuhud, kuat beribadat, pintar berhujah dan fasih berpidato. Dia digelar sebagai rahib Muktazilah.

Kuliyah Jumaat 16 Mac 2007
Dari Masjid Rusila, Marang, Terengganu

No comments:

Post a Comment