Saturday, April 18, 2009

ARAH TUJU DAN MATLAMAT HIDUP SEORANG MUSLIM

Bismillahirrahmanirrahim.

assalamualaikum..

Hanya sekadar memperingati diri dan sahabat-sahabat bahawa hidup ini adalah untuk ALLAH taala demi mencari kasih dan redhanya.
Bagi mencapai tujuan tersebuat kita perlu menyedari dengan kesedaran sepenuhnya bahawa kita adalah hambanya yang mesti memikul amanah ISLAM untuk di pelajari, difahami dan dihayati pada diri, keluarga dan masyarakat.
Menyedari perkara tersebut ianya memerlukan pengorbanan yang besar dan jitu. pastinya kita akan menempuhi pelbagai rintangan dan dugaan bagi mencapai tujuan dan matlamat sebagai kekasih dan hambaNYA yang diradhai. Hakikat ini mesti diterima dan ditempuhi dengan kekuatan roh IMAN dan ISLAM. Tanpa roh IMAN dan ISLAM pastinya kita tercicir atau kalah dalam perjuangan ini. Membicarakan tentang rintangan dan cubaan kita pastinya teramat letih dan lesu untuk berkerja demi matlamat ini..keletihan dan lesu ini dapat diubat hanya pengharapan mendapat ganjaran keredhaan ALLAH di sisiNYA di AKHIRAT kelak. Biarlah kita bersusah-susah dan berletihan sementara di dunia ini kerana pastinya kita akan pergi ke alam akhirat yang kekal abadi dan kita mengharapkan kita dapat beristirahah di sana nanti. namun jika jika kita tidak bersabar untuk tidak mentaati ALLAH dengan menjadi hamba nafsu dan syaitan dikehidupan di dunia ini yang mungkin 63 50 tahun!60 tahun 70 tahun pastinya kita menyesal selama-lamanya, kerana kehidupan di dunia ini menentukan kedudukan kita di akhirat yang kekal abadi.
Dengan ini kita mesti menyedari dan menginsafi tentang tugas yang kita sama-sama pikul ini.
Marilah sama-sama kita mewakafkan sepenuhnya diri dan masa kita untuk tujuan meninggikan Seruan ISLAM. Moga ALLAH memberkati kehidupan kita dan memelihara kita dari segala kemudharatan terutama kemudharatan di saat sakaratul maut. moga kita mendapat husnul khatimah dan mendapat tempat yang tinggi disisiNYA dan di sanalah kita beristirahah serta berseronok bagi mengganti keseronokan yang palsu di dunia ini. wassalam.

khadimul ilmi wal ulamak
illias ibrahim al-azhari

No comments:

Post a Comment